Medicinsk Baduanjin Qi Gong

Medicinsk Baduanjin Qi Gong 


Baduanjin Qi Gong er en kinesisk træningsform der positivt påvirker kroppens mobilitet, balance og vores livskvalitet.


Baduanjin Qi Gong er en af de ældste Qi Gong træningsøvelser i Kina. Træningen kan spores mere end 1000 år tilbage, hvoraf den ældre generation i Kina længe har praktiseret denne træning som mind-body-træning.


Træningsformen er desuden blevet mere populær rundt omkring i verden siden etableringen af Chinese Health-Qigong Association i 2002.


Øvelserne er lette at udføre, når detaljerne først er lært i forhold til kropsholdningen, og hvor det mentale fokus skal være i forbindelse med bevægelserne.


Under alle øvelserne bevæger man aktivt energien i kroppens meridianer, de samme Qi-meridianer som der arbejdes med ved akupunktur/akupressur.



Hvad siger forskningen?

Forskningsundersøgelser indenfor Baduanjin Qigong påviser, at der er statistisk signifikante forbedringer på mange sundhedsaspekter målt på mennesker med forhøjet blodtryk, sukkersyge type 2, parkinson sygdom og raske stillesiddende voksne mennesker og studerende. Sundhedseffekterne er blandt andet bedre livskvalitet, forbedret søvnkvalitet, nedsat blodtryk, øget håndgrebsstyrke og bedre balance.


Der foreligger undersøgelser med mange flere positive resultater, dog opfylder undersøgelserne ikke alle forskningskriterierne, og derfor kan forskerne ikke bekræfte evidensen af disse undersøgelser men anbefaler fortsat forskning på området.


Vi må endelig ikke glemme den erfaringsbaseret videnskab, som både understøtter ovenstående og som har stor erfaring med træningseffekt hos mennesker med andre diagnoser og problematikker, end dem der er beskrevet i den evidensbaseret forskning.


Iblandt den erfaringsbaseret videnskab kan nævnes forbedring af cirkulationen af blod, ilt og Qi både i vores indre organer, hjernen og resten af kroppen samt forbedring af spinalvæskens cirkulation og nervefunktion. Derfor kan træthed lindres, hormonbalancen og fordøjelsen bliver optimeret, hjertebanken, åreforkalkning, depression, stress og respiratoriske problematikker kan forebygges, nakke- og rygsygdomme samt smerter kan forebygges og behandles, smerter og spændinger i forbindelse med menstruation bliver markant reduceret – og mange flere sundhedsforbedringer.


Huong Le Nguyen er underviser i Medicinsk Baduanjin Qi Gong i Rygklinik Gladsaxe. Træningen kan udføres både individuelt og/eller på hold.





Medicinsk Baduanjin Qi Gong holdtræning januar - juni 2019:

Mandag 15 - 16

Onsdag 13 - 14 (Dantian Qi Gong - vi arbejder med samspillet mellem vores energicentre, samspillet mellem vores indre organer og vores følelser samt genopbygger vores kropsenergi)

Onsdag 14 - 15

Fredag 11 - 12


Pris: 

200 kr. per gang

700 kr. ved træning en gang om ugen

1000 kr. ved træning 2 gange om ugen (månedskortet gælder også til øvrige træningshold)

1300 kr. ved træning 3 gange om ugen eller derover (månedskortet gælder også til øvrige træningshold)


TILMELDING & BETALING


Eller klik her og send mig en besked.



Min baggrund

Hele min opvækst har været præget af Medicinsk Qi Gong. Medicinsk Qi Gong er baseret på en kombination af Traditionel Kinesisk Medicin og de oprindelige Qi Gong som omfatter Medicinsk Qi Gong, Daoisme Qi Gong, Buddhisme Qi Gong, Konfucisme Qi Gong og Kampsport Qi Gong.


Min mor har altid været meget opmærksom på minimum brug af den vestlige medicin og tilgengæld været stor tilhænger af den traditionelle kinesiske medicin, herunder naturmedicinske produkter og brug af plastre, indtag af kinesiske grøntsager og urter i forhold til kroppens tilstand af kulde/varme, yin/yang samt massage og akupressur – uanset om vi var raske, syge, forkølede eller havde smerter.


Allerede som 5-årig begyndte jeg at lave kinesisk massage på min morfar, min mormor og mor. Få år efter lærte både min mor og mormor mig forskellige meridianforløb og akupunkturpunkter – deres bibel var deres respektive akupunkturbog. Akupressur og forskellige bevægelsesøvelser for hele kroppen var deres daglige aktiviteter, og det er det stadig for min mor frem til dags dato. Min mormor gik bort, da hun rundede de 100 år.


Frem til mine teenageår, blev jeg sat til at lave "facing the wall", når jeg ikke havde opført mig ordentligt. Det er en stående meditation i Wuji stilling med ansigtet mod væggen, hvor man samtidig skal være helt lydløs. Dette med henblik på, at jeg skulle indse mine fejl og lære af mine fejl. Meditationen stammer fra buddhistisk Qi Gong, og den anvendes også i Qi Gong Baduanjin – dog i en anden kontekst.


I begyndelsen af 20'erne begyndte jeg selv at vælge at meditere for at finde ro i sindet. Meditationsøvelsen "Sitting and forget" var den øvelse, jeg lavede mange år frem både i liggende og siddende stilling – en øvelse jeg daglig havde set min mormor lave og fortælle om. Øvelsen stammer fra konfucistisk Qi Gong. Konfucisme Qi Gong er aldrig blevet lige så anerkendt og udbredt som de øvrige Qi Gong stilarter. Gennem denne øvelse fik jeg evnen til at finde ro hvor som helst – i køen i supermarkedet, i telefonkøen, når bussen/toget var forsinket, blandt støjende institutionsbørn, mens jeg havde veer, havde for mange bolde i luften, under stressede perioder, etc.


Midt i 20'erne begyndte jeg at meditere med fokus på åndedrættets cyklus i liggende, siddende og stående stilling/position for at genoplade min energi og opnå mere overskud i hverdagen. Jeg ville nå det hele både studie, træning, kæreste, familie og arbejde. Siden 2016 har jeg derudover mediteret med øvelser både fra Daoisme Qi Gong og Kampsport Qi Gong, herunder Tai Chi, forskellige Qi Gong former og Standing Meditation.

Standing Meditation er en af min favoriter, dels fordi jeg kan anvende øvelsen til at udføre bindevævsbehandling på mine klienter uden selv at blive træt i kroppen, og dels fordi den udvikler mig mest både i relation til bedre at kunne mærke mig selv, min evne til at være mere klar i mit sind, evnen til hurtigere at bearbejde mine følelser, og så har jeg en større tolerance og udholdenhed i forskellige sammenhænge.

Tai Chi er de sværeste bevægelser, som jeg har lavet i mit liv, fordi meditationen sker under bevægelse men også fordi kropsholdningen er en anden end den jeg arbejder med som fysioterapeut. At kunne Tai Chi bevægelsen i én retning, betyder ikke, at man også kan øvelsen i en anden retning, eller at man kan bevæge sig i samme retning med et redskab. Det kræver, at man praktiserer den enkelte bevægelsesretning igen og igen for at opnå Chi flow i pågældende bevægelse.

Jeg kan kun sige, at jeg er privilegeret i forhold til at lære Tai Chi fra Europas mest anerkendte og erfarne underviser og udøver i Tai Chi, Torben Bremann.


Min livsstil er hobby og arbejde som en enhed. Jeg elsker og brænder for at hjælpe mennesker med at opnå et bedre liv.

Opture og nedture, særligt nedture/modgang i livet har givet mig større selvindsigt. Min tro på, at jeg vil blive ved med at opnå større selvindsigt gennem dette liv, resulterer i at jeg befinder mig i en læringsproces kontinuerligt og vil blive ved med at være inspireret af andre.

Jeg har oplevet tab, sygdomme og dødsfald i familien. Jeg har haft mange patienter/klienter tæt på livet, som er gået bort pga. uhelbredelige sygdomme. Jeg har selv været tæt på at dø. Jeg har haft adskillige patienter – unge, jævnaldrende og ældre – der har haft det psykisk svært pga. deres livshistorie eller pga. deres nye skade/sygdom. Jeg har været gennem skilsmisse. Jeg har haft en kollega, der har begået selvmord. Dette er blot nogle af mine oplevelser, som har ført til mange følelsesmæssige udfordringer og konflikter med mig selv i forbindelse med håndtering af oplevelserne – en selvudvikling som jeg har været igennem, og jeg har brugt de redskaber jeg har til at opnå en ny og bedre balance.


"Qi behaves like water – it can not be pushed, but it can be led or guided. When Qi is led, it will flow smoothly and without stagnation. When it is pushed, it will flood and enter the wrong paths." 

"Since Qi follows wherever the Yi goes, you lead the Qi simply by placing your Yi wherever you want the Qi to go."

"When the Yi is strong, the Qi is strong, and when the Yi is weak, the Qi is weak."


– Dr. Yang, Jwing-Ming



Andre certificeret undervisere i Medicinsk Baduanjin Qi Gong



Jylland


Karina Bo Skovmand, f. 1962

I 1990 blev jeg uddannet som fysioterapeut fra Ergo- og fysioterapeutskolen i Aalborg.

Jeg har trænet Tai Chi i godt 10 år og blev i perioden 2016-2018 uddannet Qigong instruktør ved Torben Rif, Practical Tai Chi Chuan, Denmark.

I april 2019 blev jeg uddannet instruktør i Medicinsk Baduanjin Qi Gong ved Huong Le Nguyen fra Rygklinik Gladsaxe.

Qigong er et virkelig godt supplement til den fysioterapeutiske træning og det kan bruges til mange borgergrupper og alderstrin. Jeg underviser i Tai Chi 18 Qigong og Baduanjin Qigong, dels i mit fysioterapeutiske arbejde med neurologiske borger, dels i mit firma Qigong i Centrum.

Se nærmere oplysninger på www.qigong-art.dk eller på Facebook: Qigong i Centrum



Sjælland

Mit navn er Janette Due Saastamoinen-Jakobsen og jeg er Fysioterapeut og klinikejer i Espergærde Fysioterapi & Træningscenter. Jeg er 52 år og har arbejdet i en del år med Parkinson, ryghold, gigthold mm.

Jeg starter i efteråret et hold med Qi Gong undervisning, hvor det i første omgang bliver et blandet hold. Senere vil jeg køre med mere opdelte hold feks. Parkinson, som er mit speciale, hvor der er ret gode erfaringer med effekten på forskellige områder. Det glæder jeg mig meget til. Jeg synes også at det er et rigtig godt supplement i forhold til de mere almindelige træningstilbud. Det er helt specielt på den måde, der arbejdes med energi (Qi) og bevægelse. 

Se nærmere oplysninger på www.efys.dk 


Vandtårnsvej 76 ● 2860 Søborg ● CVR 36366109


Copyright © 2019 Rygklinik Gladsaxe by Huong Le Nguyen